onsdag den 27. marts 2013

EN EVIG SØGEN EFTER ANERKENDELSE


Det er anerkendelse, der driver værket – behovet for den og jagten på den. Det er den egentlige baggrund for at deltage i de internationale saloner. Antagelse eller endda præmiering? Måske i et nyt land eller en ny verdensdel?

Af Leif Alveen, Aalborg FK

Den væsentligste anerkendelse var dog, da jeg oplevede at få mit billede på forsiden af et udstillingskatalog – ingen medalje har kunnet måle sig med det.

UDVÆLGELSE AF BILLEDER
Hvilke billeder kan så gøre sig? Ofte har man selv en fornemmelse af, om der er noget i et givent billede, men ellers er nettet en guldgrube af foto fællesskaber, som kan hjælpe i denne sammenhæng.

Selv har jeg haft stort udbytte af at være medlem af et par studiegrupper under Photographic Society of America (PSA). Her kommenterer medlemmerne hinandens billeder på saglig og fornuftig vis, uden at det har karakter af ryg klapperi.

De billeder, som jeg selv har haft størst succes med, har det til fælles, at de er forholdsvis enkle og umiddelbart forståelige. Det er vigtigt, når man tænker på at dommerne kun har få sekunder til at forholde sig til et billede ved en bedømmelse.

Ofte er det kun de billeder som kommer i betragtning til præmier, som bliver genstand for en dybere vurdering. Ikke dermed sagt at man ikke kan indsende mere komplekse billeder – blot at de måske vil have det sværere. Til gengæld kan det være nogen af de billeder, som scorer bedst i medalje sammenhæng, hvis de er nået gennem det første nåleøje.

VALG AF SALONER
Det næste spørgsmål er, hvor man skal deltage. Begge de store internationale organisationer FIAP og PSA har online lister over udstillinger, som de har godkendt. De kan findes på henholdsvis FIAP og PSA.

Jeg vil gerne anbefale at kigge særligt på de såkaldte circuits, som er flere saloner under samme hat. Her får man flere chancer for antagelse for samme deltagergebyr, og katalogerne er generelt noget flottere, end hvad de enkelte saloner kan tilbyde. Jeg vægter katalogerne ret højt, da jeg gerne vil have noget tilbage for deltagergebyret.

ANBEFALINGER
Af saloner vil jeg gerne fremhæve Great British Small Prints Circuit. I britisk sammenhæng skal det basale håndværk være i orden. Altså ingen printerfejl eller det-går-jo-nok billeder, for det bliver man absolut ikke antaget på. Desuden er de ret begejstrede for billeder med fokus på mennesker og flotte landskaber.

Indien er også et temmelig overset område. Grand Digital Circuit og Photolovers Circuit udmærker sig ved nogen virkelig flotte kataloger, og så er deltagelse her forholdsvis overkommelig økonomisk. Her er de, som andre steder i Asien, ret glade for billeder med kraftige farver – så det kan måske godt være man skal tænke lidt anderledes end ellers.

Prøv også Indonesia Salon of Art Photography af samme årsager som Indien, men her er det blot sværere at opnå antagelser.

Mit sidste råd vil være bare at komme i gang. Der er ingen undskyldning for ikke at prøve at deltage bare en enkelt gang. Måske du vil kunne lide det, måske ikke, men så vil du i hvert fald have prøvet det af.

Leif Alveen


LONELY TREE
Mit oftest antagne billede med indtil videre 70 antagelser, og nok det tætteste jeg kommer på et ikonisk billede. Har desuden vundet præmier så forskellige steder som Kina og Holland, så appellen forekommer universel.
 


DIRECTIONS
Vandt en PSA guld som ”Best of show” i Finland i 2012. Igen et let genkendeligt billede, men hvor der samtidig er mere at hente ved fordybelse.


GLOBAL WARMING
Mit oftest præmierede billede. Har vundet adskillige Honourable Mentions og diplomer, men endnu ingen medaljer. Min egen fornemmelse er, at det så at sige deler vandene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar