lørdag den 28. december 2013

FIAP KONKURRENCER

I Udland har vi bedt en række autorer om at komme med deres input til FIAP godkendte saloner. Hvad er hot, og hvad er not. Her er det Søren Udby fra Filmrullen Horsens, som deler ud af sine erfaringer. 

Af Søren Udby, Filmrullen Horsens - vinder af Den Nationale 2012.



ERFARINGER + TIPS
Jeg har deltaget on-and-off i internationale fotokonkurrencer siden 2009, og min væsentligste
erfaring, når jeg skal udvælge billeder dertil, er, hvad jeg kalder 3-sekunders-reglen. Jeg kigger på mit billede og prøver at vurdere, om billedet gør et indtryk på beskueren i løbet af de første par sekunder. Kan en dommer nå at opfange budskabet i billedet i løbet af et par sekunder? 

Hvis billedet kræver længere tid af beskueren, er det min oplevelse, at det ikke klarer sig så godt i disse konkurrencer. Der skal være et element af wow, der øjeblikkeligt fanger beskuerens opmærksomhed, før jeg føler, at billedet har en chance. 

Denne regel har som sådan intet med kvaliteten af billedet at gøre, der er masser af supergode billeder, som bliver bedre og bedre jo mere man kigger på dem, men de mangler ofte, hvad jeg kalder oomph-effekten, som gør et øjeblikkeligt, positivt indtryk på en fotodommer. 

Prøv selv at kigge i de flotte kataloger fra forskellige saloner, og se på de antagne billeder - de er i overvejende flertal billeder, der trænger lynhurtigt igennem til beskueren. 

Rent fotografisk betyder det, efter min personlige mening, at billeder med et enkelt, klart defineret motiv klarer sig bedst. Det skal være hurtigt at forstå, hvad der er hovedmotivet i billedet. En rodet baggrund eller flere motiver spredt rundt omkring i billedet er ikke ideelt til konkurrencebilleder. 

Sidst, men ikke mindst, skal billedet også have en vis fototeknisk kvalitet, som anskueliggør fotografens kunnen. Det vil sige, at billedet er skarpt der, hvor det kan forventes (fx. på øjnene på mennesker og dyr), og at lys, farver osv. er præsenteret sådan, at det giver indtryk af, at fotografen har udøvet kontrol over optagelsen af billedet. Og, som altid i forbindelse med fotografering og billeder, er der naturligvis udtagelser, der modbeviser disse retningslinier, men jeg føler, at dette er et godt udgangspunkt!

En anden erfaring, som jeg synes er sværere at definere præcist, er, at visse typer billeder bare egner sig bedre til fotokonkurrencer end andre. Uden at starte en dybere socio-kulturel analyse af billedsyn på tværs af grænser, oplever jeg, at der er nogle bestemte billedemner, der generelt klarer sig godt i næsten alle saloner. Som et par eksempler vil jeg nævne:

• Ældet, rynket ansigt tæt på, som fylder en tredjedel af billedarealet i højre eller venstre side
med en rodet/ødelagt/slidt baggrund. (Per Valentin er ekspert i denne genre)!
• Øde, ødelagte bygninger, der viser forfaldne lokaler og møbler!
• Dyr, der er igang med en form for handling, fx. ørne, der fanger fisk, okser, der løber igennem
mudder etc. Dyr i action generelt!

Der er også nogle mere “risikable” genrer at forsøge sig med: Portrætter/modelbilleder og
makrobilleder af insekter og sommerfugle - her oplever jeg, at det er 50/50, om de bliver antaget. 

Det kan ofte virke totalt tilfældigt, hvilke billeder der bliver antaget til konkurrencer, men jeg synes personligt, at det netop at dette element af uforudsigelighed, der er med til at gøre det spændende at deltage. 

Jeg er sikker på, at der er mange andre, der har oplevet at få et billede retur fra en række konkurrencer for så pludselig at få det samme billede antaget i en anden konkurrence. 


















På samme måde er det ingen garanti, at blot fordi et billede er blevet antaget, og evt. præmieret i en salon, at det automatisk bliver antaget i andre. Det er derfor vigtigt ikke at lade sig slå ud de første gange hvor man deltagernuden at få antaget nogle billeder. Jeg tror, at jeg deltog i over 10 saloner, før jeg fik noget som helst antaget første gang.

UDVALGTE SALONER 2014













Når jeg vælger en salon at deltage i, starter jeg altid med at kigge på de antagne billeder fra de
forrige år, enten online eller i et katalog. Så får jeg ligesom en idé om både niveauet og hvilken stil/ genre, der klarer sig godt i netop denne salon. Jeg vil dog altid anbefale, at man fotograferer de billeder, som man selv holder af, og ikke kun hvad man tror, at dommerne vil have!

I år satser jeg på især 3 bestemte internationale saloner.
• 3rd Port Talbot International Salon for Digital Images - England (24/1-2014)
• 68th Bristol International Salon of Photography - England (25/1-2014)
• International Exhibition of Art Photography - Good Light - Serbien (15/5-2014)

Port Talbot har, efter min mening, et af de flotteste kataloger med antagne billeder, hvilket i sig selv er nok for mig til at deltage. 

Bristol har jeg klaret mig rimeligt i tidligere, så det giver lyst til at blive ved der. 

Good Light i Serbien synes jeg lyder spændende med nogle anderledes emner. 

Det må være min anbefaling, at du, der endnu ikke har deltaget i en international salon, også tager springet og kaster dig ud i at prøve det. Processen med at udvælge og klargøre billederne og spændingen, hvorvidt man får noget antaget, og, ikke mindst, de ofte fine kataloger, som man bagefter modtager, gør hele denne læreproces, som det egentlig er, til en oplevelse at deltage i. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar